Berita UtamaDunia

Erdogan umum Kabinet baharu

Bekas Ketua Ekonomi dilantik Menteri Perbendaharaan dan Kewangan

ANKARA, 15 Zulkaedah 1444H, Ahad – Presiden Turkiye, Recep Tayyip Erdogan menamakan bekas Ketua Ekonomi dan pegawai bank yang dihormati di peringkat antarabangsa, Mehmet Simsek selaku Menteri Perbendaharaan dan Kewangan ketika mengumumkan Kabinet baharunya, semalam.

Simsek dipandang tinggi oleh pelabur apabila beliau berkhidmat sebagai Menteri Kewangan antara 2009 dan 2015 serta Timbalan Perdana Menteri yang bertanggungjawab ke atas ekonomi sehingga 2018.

Pelantikannya boleh menandakan perlepasan daripada polisi ekonomi yang tidak ortodoks di bawah Erdogan selama bertahun-tahun.

Ini termasuk mengekalkan kadar faedah yang rendah walaupun inflasi melambung tinggi dan kawalan negara yang berat terhadap pasaran.

Simsek juga dikenali menentang dasar tidak konvensional Erdogan.

Sementara itu, ketua perisikan Erdogan dan bekas tentera, Hakan Fidan dinamakan sebagai Menteri Luar Negeri menggantikan Mevlut Cavusoglu – yang telah berkhidmat sejak 2014.

Beliau telah mengetuai Pertubuhan Perisikan Kebangsaan (MIT) sejak 2010 dan sebelum itu merupakan penasihat kepada Erdogan di Pejabat Perdana Menteri.

Pada 2012, Fidan menjadi subjek siasatan – kemudiannya dibatalkan – berhubung rundingan damai rahsia yang MIT adakan dengan kumpulan bersenjata Parti Pekerja Kurdistan (PKK) yang diharamkan di Oslo.

Ketua kakitangan am angkatan tentera Turki, Yasar Guler diumumkan sebagai Menteri Pertahanan menggantikan Hulusi Akar.

Individu berusia 69 tahun itu adalah ketua tentera ketika pencerobohan tentera Turki ke Syria pada 2019 dan 2020 bahkan menyelia operasi ketenteraan berikutnya di sana dan di Iraq.

Erdogan juga mengumumkan Cevdet Yilmaz sebagai Naib Presiden.

Yilmaz, 56, sebelum ini berkhidmat sebagai Menteri Pembangunan, Timbalan Pengerusi Hal Ehwal Ekonomi Parti Keadilan dan Pembangunan atau Parti AK Erdogan serta sebagai Timbalan Perdana Menteri yang bertanggungjawab ke atas ekonomi.

Beliau juga memegang jawatan Pengerusi Suruhanjaya Perancangan dan Belanjawan Parlimen Turki sejak November 2020. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button