Dunia

Terlalu padat, Hospital Tunisia tak mampu tampung mayat pendatang

Mayat bertebaran di pantai, pendatang asing cuba seberang pantai Itali

TUNIS, 9 Syawal 1444H, Ahad – Sebuah hospital pusat di wilayah Sfax, timur Tunisia, sudah tidak mampu menampung mayat pendatang tanpa izin yang terbunuh dalam perjalanan untuk menyeberang ke pantai Itali.

Jurucakap rasmi Mahkamah Sfax, Fawzi Al-Masmoudi memaklumkan, jumlah mayat melebihi kapasiti hospital dengan dua ratus mayat, sedangkan kapasiti hospital Habib Bourguiba tidak boleh menampung sehingga 40 atau 50 mayat.

Minggu lalu, pihak berkuasa tempatan di wilayah itu mengebumikan tiga puluh mayat, ketika operasi berterusan hampir setiap hari bagi mengurangkan tekanan ke atas hospital.

Pihak berkuasa kesihatan dan perbandaran mengebumikan mayat di tanah perkuburan selepas mereka menjalankan analisis DNA dan melabelkannya dengan nombor kerana kebanyakan mayat terapung serta terdampar di pantai, sekali gus menyukarkan proses pengecaman identiti.

Forum Tunisia untuk Hak Ekonomi dan Sosial (FTDES), iaitu sebuah organisasi yang membuat susulan mengenai isu migrasi di Tunisia mengesahkan sekurang-kurangnya 220 mangsa, termasuk yang meninggal dunia dan hilang, sejak awal tahun sehingga 24 April.

Jurucakap FTDES, Ramadan Ben Omar berkata, pihak berkuasa tempatan berjanji memperuntukkan tanah perkuburan khusus untuk badan migran tahun lalu, namun masih belum selesai kerana pihaknya mencari tanah perkuburan untuk mayat migran dengan alasan mereka bukan Islam.

Sebelum ini, Pengawal Kebangsaan Tunisia mengumumkan bahawa pihaknya telah menyelamatkan serta memintas 14,406 orang dalam tempoh tiga bulan pertama tahun ini, termasuk 13,138 milik Afrika sub-Sahara, manakala selebihnya adalah rakyat Tunisia.

Tunisia, yang garis pantainya kurang daripada 150 kilometer dari pulau Lampedusa Itali, kerap merekodkan percubaan pendatang, yang kebanyakannya berasal dari negara Afrika sub-Sahara, untuk pergi secara haram ke pantai Itali.

Percubaan penghijrahan yang sering berakhir dengan kematian dan tragedi lemas, meningkat selepas ucapan Presiden Tunisia Kais Saied mengkritik sekeras-kerasnya fenomena penghijrahan secara haram ke negaranya. -Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button