Berita UtamaDunia

Jordan jadi tuan rumah sidang kemuncak 3 negara Arab desak gencatan senjata Gaza

Pemimpin adakan rundingan di bandar Aqaba bincang situasi terkini

AMMAN, 28 Jamadilakhir 1445H, Rabu – Pemimpin Jordan, Mesir dan Palestin akan mengadakan rundingan sidang kemuncak di bandar pelabuhan Jordan, Aqaba hari ini (Rabu) untuk membincangkan situasi di Semenanjung Gaza, lapor Agensi Anadolu.

Mahkamah Diraja Jordan dalam satu kenyataan berkata, Raja Abdullah II akan bertemu dengan Abdel-Fattah Al-Sisi Mesir dan Presiden Palestin, Mahmoud Abbas bagi membincangkan perkembangan berbahaya di Gaza dan situasi di Tebing Barat.

Sidang kemuncak itu muncul sebagai sebahagian daripada usaha untuk menyelaraskan kedudukan Arab bagi mendesak gencatan senjata segera di Gaza dan memastikan penyampaian bantuan kemanusiaan tanpa gangguan.

Sidang kemuncak pada hari Rabu diadakan di tengah-tengah lawatan serantau oleh Setiausaha Negara AS, Antony Blinken, untuk menghalang perkembangan konflik di rantau ini.

Israel telah menyerang wilayah Palestin sejak serangan rentas sempadan oleh kumpulan pejuang Palestin, Hamas, pada 7 Oktober, membunuh sekurang-kurangnya 23,210 rakyat Palestin, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, dan mencederakan 59,167 yang lain. 

Dakwaan awal menyatakan kira-kira 1,200 warga Israel dipercayai terbunuh dalam serangan Hamas.

Bagaimanapun, sejak itu, Haaretz telah mendedahkan, helikopter dan kereta kebal tentera Israel, sebenarnya telah membunuh lebih 1,139 tentera dan orang awam – yang didakwa Israel telah dibunuh oleh kumpulan pejuang Palestin.

Kira-kira 85 peratus penduduk Gaza telah kehilangan tempat tinggal, manakala kesemua mereka tidak selamat makanan, menurut PBB. 

Ratusan ribu yang lain kini hidup tanpa perlindungan, dan kurang separuh daripada trak bantuan memasuki wilayah sebelum konflik bermula. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button