Dunia

Sepanyol kutuk menteri Israel ceroboh al-Aqsa

Ben-Gvir dakwa tapak suci umat Islam hak milik Israel

MADRID, 3 Zulkaedah 1444H, Selasa – Sepanyol mengecam Menteri Keselamatan berhaluan kanan Israel, Itamar Ben-Gvir, yang menceroboh kompleks Masjid Al-Aqsa di Baitulmaqdis Timur, lapor Anadolu Agency.

Dalam satu kenyataan, Madrid menyeru Israel untuk menghormati status quo tapak suci dan menegaskan semua pihak perlu berusaha sedaya upaya untuk mengelakkan sebarang ketegangan dan mengekalkan kestabilan.

Pada hari Ahad, Ben-Gvir menceroboh masuk ke dalam kompleks Masjid Al-Aqsa dan mendakwa hak milik Israel ke atas tapak suci itu.

Beberapa negara, termasuk Amerika Syarikat, Turkiye, Perancis, Jordan, Qatar dan Mesir, mengecam provokasi dan retorik menteri itu.

Ketua pembangkang Israel, Yair Lapid, pada turut mengutuk tindakan Ben-Gvir serta menyifatkannya sebagai individu yang tidak bertanggungjawab dan fanatik.

Bagi umat Islam, al-Aqsa mewakili tapak ketiga paling suci di dunia. Orang Yahudi, bagi pihak mereka, memanggil kawasan itu sebagai Gunung Kuil, mengatakan ia adalah tapak dua kuil Yahudi pada zaman dahulu.

Israel menduduki Baitulmaqdis Timur semasa Perang Arab-Israel 1967. Ia menggabungkan seluruh bandar pada tahun 1980, dalam satu langkah yang tidak pernah diiktiraf oleh masyarakat antarabangsa.

Di bawah peraturan semasa, orang Yahudi dibenarkan melawat tapak itu hampir setiap hari, tetapi hanya orang Islam yang boleh beribadah di sana.

Tiga kenyataan terbaru yang dikeluarkan oleh Kementerian Luar Sepanyol semuanya tertumpu pada mengutuk Israel, menyeru negara itu untuk menghentikan peningkatan keganasan, dan menghormati undang-undang antarabangsa pada dua kesempatan lain bulan ini. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button