Berita Utama

Kerajaan makin galak guna undang-undang tekan lawan politik

Bertentangan janji reformasi yang dilaungkan untuk hapus Akta Hasutan

BANGI, 1 Muharram 1445H, Rabu – Kerajaan Madani hari ini semakin galak menggunakan instrumen undang-undang untuk menekan lawan politik mereka, kata Pengerusi Perikatan Nasional (PN), Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Merujuk kes Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor yang didakwa atas dua pertuduhan menghasut, bekas Perdana Menteri berkata, tindakan itu sama sekali bertentangan dengan janji reformasi yang dilaungkan untuk menghapuskan Akta Hasutan.

“Inilah wajah sebenar mereka untuk ditatap oleh rakyat,” katanya dalam kenyataan di Facebook.

Muhyiddin turut menegaskan, dasar dan prinsip perjuangan PN yang utama ialah untuk menjunjung, memelihara dan mempertahankan kedaulatan dan kemuliaan institusi Raja-Raja Melayu sebagai Raja Berperlembagaan.

“Prinsip ini akan terus dipertahankan. Dalam menjunjung semangat ini, saya juga berdoa semoga sahabat saya, Datuk Seri Muhammad Sanusi mendapat keadilan di mahkamah.

“Saya juga mengajak seluruh rakyat supaya bersama-sama bermunajat dan mendoakan keselamatan beliau serta kekal bertenang,” katanya.

Semalam, Muhammad Sanusi – Menteri Besar Kedah yang juga Pengarah Pilihan Raya PN didakwa di Mahkamah Sesyen dan Mahkamah Majistret Selayang atas dua pertuduhan menghasut.

Beliau didakwa mengikut Seksyen 4(1)(A) Akta Hasutan, mengeluarkan kata-kata menghasut berhubung pelantikan Menteri Besar Selangor dan penubuhan Kerajaan Perpaduan dalam ceramah politik, minggu lalu.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button