Berita Utama

DUN Sungai Burong kerusi pertama diumum SPR

Calon PN menang dengan majoriti 6,842 tewaskan BN-UMNO

KUALA LUMPUR, 25 Muharram 1445H, Sabtu – Keputusan rasmi pertama diumumkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi Pilihan Raya Negeri (PRN) di enam setakat 8.43 malam ini ialah kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Burong di Selangor.

Menurut SPR, kerusi berkenaan dimenangi calon Perikatan Nasional (PN-PAS), Mohd Zamri Mohd Zainuldin dengan majoriti 6,842 selepas memperoleh 24,224 undi menewaskan calon Barisan Nasional (BN-UMNO) Mohamad Khir Ramli yang mendapat 8,605 undi dalam pertembungan satu lawan satu.

Kerusi DUN Sungai Burong adalah satu daripada 245 kerusi yang dipertandingkan pada PRN di enam negeri kali ini.

PRN itu melibatkan 40 kerusi DUN di Pulau Pinang, Selangor (56), Negeri Sembilan (36), Kedah (36), Terengganu (32) dan 45 DUN di Kelantan.

PRK Parlimen Kuala Terengganu pula diadakan susulan keputusan Mahkamah Pilihan Raya Terengganu pada 27 Jun lepas yang membatalkan kemenangan calon PAS Datuk Ahmad Amzad Hashim pada Pilihan Raya Umum ke-15 selepas mendapati berlaku perbuatan rasuah.- Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button