Berita UtamaDunia

28 kali ditangkap rejim Israel, wanita Palestin bersumpah pertahan al-Aqsa

Zionis biadab tanggalkan tudung dan jaketnya ketika dalam penjara

BAITULMAQDIS, 11 Syawal 1442H, Ahad – Seorang guru wanita Palestin berikrar tetap melindungi Masjid Al-Aqsa daripada serangan negara haram Israel, meskipun akan mengancam nyawanya atau sehingga wilayah tanah air yang dijajah dibebaskan.

Hatice Huveys, 44, memberitahu, beliau dan keluarganya mengalami penderitaan akibat gangguan rejim pengganas Israel ketika bertugas menjaga masjid.

Beliau menceritakan telah ditahan oleh rejim pengganas Israel sebanyak 28 kali sejak tahun 2014.

Lebih teruk, katanya, rejim pengganas Israel turut bertindak menanggalkan tudung dan jaketnya ketika ditahan di penjara Israel kira-kira empat tahun lalu.

Hatice dijatuhi hukuman penjara selama 23 hari pada 2017 atas tuduhan memprotes kemasukan penduduk haram Yahudi di Masjid Al-Aqsa.

Ketegangan terbaharu bermula di Baitulmaqdis Timur yang diduduki pada bulan Ramadan lalu akibat serangan rejim pengganas Israel di perkarangan Masjid Al-Aqsa dan kawasan penempatan di Sheikh Jarrah.

Rejim pengganas Israel telah melakukan serangan udara di Semenanjung Gaza sejak 10 Mei lalu, meninggalkan kemusnahan besar di seluruh pantai wilayah terbabit.

Sekurang-kurangnya 279 orang Palestin terbunuh termasuk 69 kanak-kanak dan 40 wanita manakala 1,910 yang lain cedera dalam serangan Israel di Semenanjung Gaza, menurut Kementerian Kesihatan Palestin. -Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button