Berita UtamaDunia

WHO adakan sidang kemuncak pertama perubatan tradisional

Semula jadi tak bermakna selamat, perlu lalui kaedah saintifik

NEW DELHI, 30 Muharam 1445H, Khamis – Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengadakan sidang kemuncak pertama mengenai perubatan tradisional selama dua hari bermula hari ini hingga 18 Ogos, dengan menegaskan rawatan berasaskan produk semula jadi boleh menjadi penjagaan kesihatan alternatif yang berkesan jika terbukti secara saintifik.

Agensi kesihatan PBB berkata, ubat tradisional menjadi pilihan pertama untuk jutaan penduduk di seluruh dunia.

Ketua WHO, Tedros Adhanom Ghebreyesus berkata, perubatan tradisional boleh meningkatkan jurang akses penjagaan kesihatan, tetapi hanya bernilai jika ia selamat berdasarkan bukti saintifik terkini.

Sidang Kemuncak Global Perubatan Tradisional WHO selama dua hari itu berlangsung bersama-sama mesyuarat Menteri Kesihatan G20 di bandar Gandhinagar, India.

“Memajukan sains dalam perubatan tradisional harus dipegang pada piawaian ketat – sama seperti dalam bidang kesihatan lain,” kata ketua penyelidik WHO John Reeder dalam satu kenyataan.

Perdana Menteri India, Narendra Modi, yang dijangka merasmikan persidangan WHO melalui mesej video, telah berulang kali mempromosikan manfaat kesihatan yoga, memujinya sebagai ‘ubat penawar’.

Sidang kemuncak itu, ditetapkan sebagai acara tahunan, berikutan pembukaan Pusat Perubatan Tradisional Global WHO tahun lalu, juga di negeri Gujerat, India.

Walaupun ubat-ubatan tradisional digunakan secara meluas di beberapa bahagian dunia, mereka juga menghadapi kritikan yang hebat.

Agensi kesihatan PBB mentakrifkan perubatan tradisional sebagai pengetahuan, kemahiran dan amalan yang digunakan dari semasa ke semasa untuk mengekalkan kesihatan dan mencegah, mendiagnosis dan merawat penyakit fizikal dan mental.

Tetapi banyak rawatan tradisional tidak mempunyai nilai saintifik yang terbukti dan ahli pemuliharaan berkata, industri memacu perdagangan berleluasa melibatkan haiwan terancam – termasuk harimau, badak sumbu dan tenggiling – mengancam kewujudan keseluruhan spesies.

Penggunaan ubat buatan sendiri meningkat ketika pandemik COVID-19, termasuk minuman herba hijau berasaskan Artemisia yang dipromosikan oleh Presiden Madagascar sebagai penawar.

Tumbuhan itu mempunyai keberkesanan yang terbukti dalam rawatan malaria, tetapi penggunaannya untuk memerangi COVID-19 telah dikutuk secara meluas oleh ramai doktor.

Di China, perubatan tradisional mempunyai sejarah yang tersendiri, tetapi badan perubatan terkemuka Eropah sebelum ini menuntut ia tertakluk kepada pengawasan kawal selia yang sama seperti kaedah Barat konvensional.

Daripada 194 negara anggota WHO, 170 mengakui penggunaan ubat tradisional dan komplementari sejak 2018, tetapi hanya 124 dilaporkan mempunyai undang-undang atau peraturan untuk penggunaan ubat-ubatan herba – manakala hanya separuh mempunyai dasar kebangsaan mengenai kaedah dan ubat-ubatan tersebut.

“Semula jadi tidak selalunya bermakna selamat, dan penggunaan berabad-abad bukanlah jaminan keberkesanan; oleh itu, kaedah dan proses saintifik mesti digunakan sebagai bukti,” kata WHO.

Kira-kira 40 peratus daripada produk farmaseutikal yang diluluskan pada masa ini berasal daripada ‘bahan semula jadi’, menurut WHO, memetik ‘ubat terkenal’ yang berasal daripada perubatan tradisional, termasuk aspirin, menggunakan formulasi menggunakan kulit pokok willow. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button