Berita UtamaDunia

Iran neutralkan 30 bom di Tehran

28 pengganas dikaitkan dengan Daesh ditahan

DUBAI, 9 Rabiulawal 1445H, Isnin – Pihak berkuasa di Iran meneutralkan 30 bom yang bertujuan untuk meledak serentak di Tehran dan menahan 28 pengganas yang dikaitkan dengan Daesh, lapor agensi berita Tasnim Iran pada Ahad, memetik Kementerian Perisikan.

“Beberapa anggotanya adalah Daesh dan pelakunya mempunyai sejarah bergabung dengan kumpulan Takfiri di Syria, Afghanistan, Pakistan dan wilayah Kurdistan di Iraq,” kata Kementerian Perisikan Iran dalam satu kenyataan.

Kumpulan militan itu mendakwa beberapa serangan di Iran, termasuk pengeboman berkembar dahsyat pada 2017 yang menyasarkan Parlimen Iran dan makam pengasas Republik Islam, Ayatollah Ruhollah Khomeini.

Baru-baru ini, Daesh mengaku bertanggungjawab terhadap serangan ke atas tapak suci Syiah Oktober lalu, yang mana 15 orang maut di bandar barat daya Shiraz. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button