Berita UtamaDunia

PBB gesa gencatan senjata segera, pastikan bantuan sampai di Gaza

Peperangan berterusan jejas kestabilan serantau secara mendalam

NEW YORK, 4 Rejab 1445H, Selasa – Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menggesa gencatan senjata kemanusiaan segera di Semenanjung Gaza – yang telah berada di bawah perang genosid Israel selama lebih tiga bulan.

Antonio Guterres membuat kenyataan itu pada taklimat akhbar di New York pada hari Isnin, yang menandakan hari ke-101 serangan kejam rejim penjajah Israel.

Pencerobohan ketenteraan ganas Zionis bermula pada 7 Oktober 2023, selepas kumpulan pejuang Gaza melancarkan Operasi Taufan al-Aqsa terhadap wilayah yang diduduki.

Pembunuhan beramai-ramai Israel setakat ini telah meragut nyawa lebih 24,000 rakyat Palestin, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, menyebabkan beribu-ribu yang lain cedera dan berjuta-juta kehilangan tempat tinggal. 

Menurut badan dunia itu, perang telah menyebabkan kira-kira 85 peratus penduduk wilayah itu kehilangan tempat tinggal, memaksa mereka ke tempat perlindungan yang sesak.

Rejim juga telah menguatkuasakan pengepungan habis-habisan terhadap Gaza yang telah menghalang aliran makanan, air, bahan bakar, dan ubat-ubatan ke wilayah itu.

Sebuah kumpulan hak asasi yang berpangkalan di Geneva berkata, kira-kira 100,000 rakyat Palestin telah terbunuh, dilaporkan hilang atau cedera sejak rejim pendudukan Israel melancarkan perang pembunuhan beramai-ramai di Semenanjung Gaza yang dikepung awal Oktober.

“Kami memerlukan gencatan senjata kemanusiaan segera untuk memastikan bantuan yang mencukupi sampai ke tempat yang diperlukan,” kata Guterres sambil menyifatkan situasi kemanusiaan di Semenanjung Gaza sebagai ‘di luar perkataan.’

Dengan kesukaran penyaluran bantuan kepada orang yang trauma, penduduk Gaza kini menghadapi bayangan kebuluran yang panjang, katanya.

Majoriti besar kakitangan Palestin PBB telah meninggalkan rumah mereka dan 152 kakitangan telah terbunuh, kata Guterres, sambil menyifatkan angka kematian akibat serangan Israel sebagai “kehilangan nyawa terbesar dalam sejarah organisasi kami.”

“Tiada apa-apa yang boleh membenarkan hukuman kolektif terhadap rakyat Palestin,” kata ketua PBB.

Beliau berkata, gencatan senjata itu juga diperlukan untuk meredakan api peperangan yang lebih meluas kerana semakin lama konflik di Gaza berterusan, semakin besar risiko peningkatan dan salah perhitungan.

Membunuh kanak-kanak, mengebom hospital, menjadikan orang kehilangan tempat tinggal hingga menggunakan strategi kelaparan sebagai senjata perang, katanya mengimbas kembali 100 hari perang Israel ke atas Gaza.

Rejim Israel juga telah melakukan serangan sporadis terhadap selatan Lubnan semasa pencerobohannya ke atas Gaza, yang telah mencetuskan pertempuran dengan gerakan penentangan Hizbullah Lubnan.

Sejak permulaan perang di Gaza, tentera Iraq dan Yaman telah melakukan banyak operasi terhadap sasaran di seluruh wilayah Palestin yang diduduki untuk menyokong rakyat Palestin di Gaza.

Guterres bimbang perang ini berisiko mencetuskan peningkatan yang lebih meluas…dan menjejaskan kestabilan serantau secara mendalam.

Beliau percaya gencatan senjata juga diperlukan untuk memudahkan pembebasan tawanan Israel di Gaza.

Gerakan Perjuangan Islam Palestin (Hamas) menolak sebarang rundingan mengenai pembebasan tawanan rejim selagi serangan kejam ke atas Gaza masih belum berakhir. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button