Berita UtamaDunia

23 maut, 140 cedera pertempuran di Tripoli

Cetus kebimbangan krisis politik jadi konflik bersenjata

TRIPOLI, 30 Muharam, 1444H, Ahad – Pertempuran antara penyokong kerajaan saingan Libya mengorbankan sekurang-kurangnya 23 orang dan merosakkan enam hospital di Tripoli, mencetuskan kebimbangan krisis politik menjadi konflik bersenjata baharu yang besar.

Tembakan senjata dan letupan menggegarkan beberapa daerah di ibu negara hingga ke Sabtu, apabila kepulan asap dilihat dari bangunan yang rosak.

Dalam jumlah yang dikemaskini, Kementerian Kesihatan di Tripoli mengesahkan 23 orang terbunuh dan 140 cedera dalam pertempuran berkenaan.

Kementerian itu yang mengutuk jenayah perang berkata, sekurang-kurangnya enam hospital rosak dan ambulans tidak dapat sampai ke kawasan yang terjejas akibat pertempuran.

Dua pentadbiran yang bersaing untuk menguasai negara Afrika Utara itu dan sumber minyaknya yang luas – satu berpangkalan di ibu negara, satu lagi diluluskan oleh Parlimen di timur negara itu – saling menyalahi satu sama lain.

Misi Bantuan PBB di Libya menggesa pemberhentian segera permusuhan, memetik pertempuran bersenjata yang berterusan termasuk tembakan sederhana dan berat secara rambang di kawasan kejiranan penduduk awam.

Dalam satu kenyataan, Duta Amerika Syarikat (AS) ke Libya, Richard Norland berkata, Washington mengecam lonjakan keganasan dan menggesa gencatan senjata segera serta rundingan yang difasilitasi PBB antara pihak yang berkonflik.

Agensi berita Lana berkata, pelakon Mustafa Baraka terbunuh di salah satu kawasan kejiranan yang dilanda pertempuran, mencetuskan kemarahan dan perkabungan di media sosial. – Agensi

Pautan terdahulu;
https://ismaweb.net/2022/08/27/1orang-awam-cedera-dalam-pertempuran-sengit-di-tripoli/

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button