Dunia

Pelarian Rohingya kurang zat jika PBB potong bantuan makanan: Pakar

Lebih satu pertiga kanak-kanak terbantut, kurang berat badan

DHAKA, 27 Rejab 1444H, Sabtu – Pakar memberi amaran keputusan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengurangkan bantuan makanan kepada pelarian Rohingya di Bangladesh akan membawa kepada bencana kemanusiaan.

Kebimbangan itu disuarakan Pakar Migrasi, Asif Munier susulan rancangan Program Makanan Sedunia (WFP) mengurangkan bantuan mulai bulan depan.

Bangladesh menempatkan lebih 1.2 juta muslim Rohingya, yang kebanyakannya ‘terselamat’ daripada keganasan dan penganiayaan Myanmar ketika tindakan keras tentera pada 2017.

Bantuan antarabangsa untuk Rohingya telah berkurangan sejak 2020 walaupun terdapat rayuan mendesak untuk Program Makanan Sedunia PBB, Respon Pelarian Rohingya.

WFP memohon pembiayaan AS$125 juta untuk mengelakkan pemotongan catuan dan memberi amaran akan mengurangkan nilai bantuan makanan daripada AS$12 kepada AS$10 seorang.

Jika tiada komitmen pembiayaan baharu dibuat menjelang April, badan PBB berkata, satu lagi pusingan pengurangan yang lebih banyak perlu dibuat.

Pemotongan itu – yang berlaku menjelang bulan Ramadan – akan menyebabkan lebih ramai kanak-kanak di kem Rohingya berdepan kekurangan zat makanan.

Asif berkata, catuan yang dibuat kepada pelarian Rohingya ketika ini sudah tidak mencukupi dan berisiko menimbulkan masalah kesihatan serius kepada mereka.

“Tanpa akses kepada makanan berkhasiat, kanak-kanak akan kekurangan zat makanan dan mungkin ada kesan ke atas tumbesaran serta jangka hayat mereka.

“Tahap kekurangan zat makanan akut kekal tinggi dan kekurangan zat makanan kronik berleluasa di kalangan penduduk pelarian Rohingya di Bangladesh, dengan lebih satu pertiga kanak-kanak terbantut serta kurang berat badan,” katanya.-  Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button