Berita UtamaDunia

Sudan usir 15 diplomat UAE

Jeneral kanan Sudan dakwa UAE beri sokongan pada RSF

KHARTOUM, 28 Jamadilawal 1445H, Selasa – Kementerian Luar Sudan mengisytiharkan 15 kakitangan dari kedutaan Emiriah Arab Bersatu (UAE) sebagai persona non grata dan mengarahkan mereka meninggalkan negara itu, menurut agensi berita rasmi Sudan SUNA.

Arahan kepada para diplomat tersebut hanya diberi dalam tempoh 48 jam dan Kementerian Luar telah memanggil pegawai UAE untuk menyampaikan keputusan. Tiada maklumat diberikan di sebalik arahan itu.

Bulan lalu, Yasser al-Atta, jeneral tertinggi dan komander kedua kepada ketua tentera Sudan Abdel Fattah al-Burhan, menuduh UAE menghantar bekalan kepada Pasukan Sokongan Pantas (RSF) separa tentera.

Yasser mendakwa UAE menghantar bekalan itu melalui lapangan terbang di Uganda, Chad dan Republik Afrika Tengah.

UAE bertindak balas dengan menyatakan bahawa ia ‘secara konsisten menggesa penyahskalaan, gencatan senjata dan permulaan dialog diplomatik’.

Pada Ogos, UAE menafikan laporan Wall Street Journal yang mendakwa bahawa senjata ditemui dalam penghantaran bantuannya ke Sudan, dan berkata ia ‘tidak memihak dalam konflik semasa’.

Tentera Sudan dan RSF telah berperang sejak 15 April, dalam konflik yang telah membunuh 12,000 orang dan tujuh juta orang kehilangan tempat tinggal, menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Unicef mengatakan bahawa di Darfur sahaja sekurang-kurangnya lima juta kanak-kanak menghadapi rampasan hak dan risiko perlindungan yang melampau akibat konflik yang berterusan.

Burhan dianggap digemari oleh Mesir, manakala pemimpin RSF, Mohamed Hamdan Dagalo mempunyai penyokong kaya di UAE.

Emirates mengimport berbilion dolar emas dari Sudan setiap tahun dan telah menandatangani perjanjian awal $6 bilion untuk membina dan mengendalikan pelabuhan Abu Amama dan zon ekonomi di Pelabuhan Sudan. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button