Berita UtamaDunia

Yaman beri amaran pada AS, akan terus tentang pencabulan kedaulatan

AS patut berhenti sokong Israel, usaha tamatkan pencerobohan di Gaza

SANA’A, 10 Rejab 1445H, Isnin – Gerakan penentangan Ansarullah Yaman memberi amaran kepada Amerika Syarikat (AS) dan sekutunya terhadap sebarang pencabulan kedaulatan negara di tengah-tengah operasi anti-Israel Tentera Yaman di Laut Merah.

Jurucakap Ansarullah, Mohammed Abdulsalam, mengeluarkan amaran sedemikian kepada kuasa Barat bahawa Yaman akan menentang sebarang tindakan pencerobohan.

“Kami menegaskan bahawa Yaman tidak akan membenarkan sebarang pencabulan kedaulatan negara, (dan) akan menghadapi sebarang pencerobohan yang dihadapinya,” katanya.

Kenyataan itu dikeluarkan selepas AS dan United Kingdom (UK) melakukan beberapa serangan peluru berpandu terhadap sasaran Yaman sejak sebulan lalu.

Ansarullah mendakwa, serangan Angkatan Bersenjata Yaman adalah tindak balas terhadap kapal Israel atau kapal-kapal yang menuju ke pelabuhan di wilayah Palestin yang diduduki.

Tentera Yaman juga telah melancarkan serangan peluru berpandu dan dron ke atas sasaran yang dikawal rejim Israel di wilayah yang diduduki sebagai sokongan kepada rakyat Palestin di Semenanjung Gaza, yang telah berada di bawah perang genosid yang disokong AS oleh rejim sejak 7 Oktober 2023.

Abdul-Salam mengesahkan sokongan pihaknya kepada rakyat Palestin dengan memberikan tekanan kepada Israel untuk menghentikan pencerobohan jenayahnya terhadap Gaza.

Pada masa sama, beliau menggesa Amerika Syarikat untuk untuk menamatkan pencerobohan di Gaza.

Ini berikutan, sebagai sekutu terbesar rejim Israel, AS telah menyediakan Israel dengan sokongan ketenteraan dan politik yang tidak berbelah bahagi semasa serangannya di Gaza. 

AS telah mendanai rejim dengan lebih daripada 10,000 tan perkakasan ketenteraan, dan juga telah memveto semua resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang menggesa pencerobohan dihentikan.

“Kami merayu kepada semua negara untuk bersama pendirian Yaman, (dan) tidak membenarkan mereka menjadi mangsa penipuan Amerika,” kata Abdul-Salam.- Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button