Berita UtamaDunia

Israel gugur risalah petik ayat al-Quran beri amaran ‘banjir’

Rejim pengganas mahu banjiri rangkaian terowong di Semenanjung Gaza dengan air laut

GAZA, 24 Jamadilawal 1445H, Jumaat – Tentera rejim pengganas Israel menggugurkan risalah di selatan Gaza dengan ayat Al-Quran yang memberi amaran mengenai “banjir menimpa pesalah”.

Rakaman video yang diambil di bandar Khan Younis menunjukkan beribu-ribu keping kertas dijatuhkan dari langit oleh pesawat Israel.

Petikan ayat al-Quran  yang dicetak pada  kertas berbunyi: “Banjir telah menimpa mereka, sedang mereka berterusan melakukan kezaliman”.

Teks itu, yang muncul di sebelah simbol Bintang Daud dan logo tentera Israel, merujuk kepada kisah Nabi Nuh, yang dikenali sebagai Nuh dalam Bible. Dalam kedua-dua teks suci, Tuhan menghukum orang yang salah dengan banjir yang meliputi seluruh dunia.

Penggunaan al-Quran sedemikian oleh Israel telah menimbulkan kemarahan rakyat Palestin di Gaza dan umat Islam seluruh dunia.

Sambil mengangkat risalah itu ke kamera, Um Shadi Abu el-Tarabeesh, yang dipindahkan dari utara Gaza, berkata: “[Israel] adalah pesalah, bukan kita. Mereka yang membunuh orang awam, rakyat yang tidak bersalah dan kanak-kanak yang tidak berdaya.

“Kami tidak mempunyai senjata, kami bukan pengganas, dan kami tidak melakukan apa-apa yang buruk. Apakah tujuan kata-kata ini?” 

Pengguna media sosial membuat spekulasi sama ada rujukan kepada banjir merujuk kepada rancangan Israel untuk membanjiri rangkaian terowong di Semenanjung Gaza dengan sejumlah besar air laut.

Pada November, Israel selesai memasang sekurang-kurangnya lima pam air laut besar sepanjang satu batu di utara kem pelarian al-Shati di utara Gaza, menurut laporan di Wall Street Journal.

Pam itu boleh menimba air dari Laut Mediterranean dan bergerak beribu-ribu meter padu sejam, memberikan Israel keupayaan untuk membanjiri rangkaian terowong Gaza dalam beberapa minggu, menurut laporan itu.

Pegawai AS berkata, Washington telah dimaklumkan mengenai rancangan itu, dan sedang mempertimbangkan kemungkinan, kesan alam sekitar dan nilai ketenteraan melumpuhkan rangkaian terowong.

Penganalisis memberi amaran bahawa terowong yang banjir akan memberi kesan buruk ke atas bumi Gaza dan memburukkan lagi krisis kemanusiaan yang dihadapi oleh rakyat Palestin.

Israel belum memutuskan sama ada ia akan meneruskan rancangan itu.

Middle East Eye telah menghubungi tentera Israel, untuk bertanya apakah rasional di sebalik pengguguran risalah mengenai Khan Younis, tetapi tidak menerima jawapan pada masa penerbitan.

Ini bukan kali pertama pegawai Israel menggunakan Al-Quran untuk membenarkan tindakan mereka semasa serangan di Semenanjung Gaza.

Semasa pengeboman ke atas Gaza pada Mei 2021, akaun bahasa Arab rasmi Israel di X, yang dahulunya Twitter, menyiarkan ayat-ayat dari surah yang dikenali sebagai “gajah”, bersama gambar kepulan asap yang keluar dari bangunan selepas serangan udara Israel.

Dalam Islam, Surah al-Fil (gajah) menerangkan episod purba dan pra-Islam di Arab di mana tentera yang terdiri daripada gajah perang berarak di kota suci Mekah, hanya untuk dikalahkan oleh kawanan burung, yang menjatuhkan batu pada tentera yang sedang mara.

Dalam catatan susulan dalam benang Twitter yang sama, akaun itu berkata: “Ini adalah peringatan tentang keupayaan Tuhan untuk menyokong mereka yang benar atas kepalsuan, terutamanya kerana Hamas adalah lengan Iran yang berusaha untuk menyalakan wilayah itu. IDF menyasarkan sasaran pengganas Hamas di Gaza.”

Nampaknya tentera Israel menyamakan dirinya dengan burung, yang dalam kisah Al-Quran menyelamatkan Mekah daripada gajah perang, yang dalam kes ini didakwa merujuk kepada Hamas, sedangkan apa yang berlaku adalah sebaliknya. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button